Stało się. W obecności premiera Mustafy Madbuliego, Egyptian Airports Company podpisała umowę ramową z China General Architectural Engineering Company Limited na rozbudowę międzynarodowego lotniska w Hurghadzie. Koszt to 300 milionów dolarów.
Jak podkreślają władze Egiptu inwestycja jest bardzo potrzebna z uwagi na "ożywienie turystyczne, które tylko w ciągu jednego roku wzrosło o 43%, a liczba pasażerów na egipskich lotniskach przekroczyła 23 miliony osób".
Dla przykładu, w czerwcu tego roku port w Hurghadzie obsłużył ponad 705 tysięcy pasażerów, a liczba "operacji lotniczych" wyniosła blisko 5 tysięcy. Tym samym Hurghada International Airport stała się najbardziej obleganym turystycznym portem lotniczym w Egipcie.
Dla porównania, w lipcu tego roku lotnisko w Modlinie obsłużyło 347 tysięcy pasażerów, a największe polskie lotnisko - Chopina w Warszawie, także w maju tego roku odprawiło 1.597.829 pasażerów. Warto dodać, że w maju do Hurghady przyleciało 685 tysięcy 714 osób.
W tej chwili lotnisko w Hurghadzie składa się z dwóch Terminali (1 i 2), dwóch parkingów dla samochodów i autokarów oraz śladowej infrastruktury zewnętrznej.
Ogromnym problemem dla indywidualnych turystów wracających w Hurghady jest oddalenie o pół kilometra obu Terminali i brak połączenia pomiędzy nimi. Bardzo często zdarza się tak, że turyści nie wiedzą z którego Terminalu odlatuje ich samolot i na własną rękę muszą "przenieść się" z jednego na drugi.
Problemem Terminalu 2 (tzw. starego) jest to, iż nie posiada on ruchomych pomostów, które łączą halę z wejściem do samolotu. Po prostu dlatego, że hala odlotów znajduje się na wysokości płyty startowej. Ponadto jest to obiekt wybudowany kilkanaście lat temu i nie jest w pełni przystosowany do pełnej i komfortowej obsługi pasażerów.
Terminal 2 choć remontowany nie spełnia wymogów certyfikatów Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego i zostanie przebudowany, ale po kolei...
W nadchodzącym roku ma się rozpocząć budowa nowego Terminalu w technologii Smart-Green Building. Ten standard budownictwa ekologicznego to precedens na egipskich i afrykańskich lotniskach. Według założeń nowy Terminal będzie "portem przesiadkowym" dla podróżnych udających się w głąb Afryki i na Daleki Wschód.
W związku z tym wybudowane zostaną dodatkowe płyty postojowe dla samolotów oraz hangary naprawcze i towarowe. W części dojazdowej do lotniska ma powstać Airport City, gdzie wybudowany zostanie hotel, centrum handlowo-rozrywkowe, szpital i centrum biznesowe.
Dotychczasowe Terminale 1 i 2 mają zostać połączone kolejką elektryczną, by ułatwić pasażerom bezproblemowe przemieszczanie się z jednego na drugi. W Terminalu 2 ma powstać nowa hala gastronomiczno-sklepowa. Według wstępnego projektu ma tu także zostać wybudowana nowa (piętrowa) hala przylotów i odlotów z rękawami prowadzącymi bezpośrednio do samolotów.
Koszt inwestycji wyceniono na 300 milionów dolarów. Całość mają sfinansować chińskie banki przy zobowiązaniu rządu egipskiego do zapewnienia gwarancji pełnej płatności zaciągniętego kredytu w ciągu 15 lat od daty rozpoczęcia inwestycji.
Pierwsze badania dotyczące wpływu zwiększonego ruchu lotniczego na środowisko już zostały przeprowadzone. W tej chwili kończą się zaawansowane prace koncepcyjne dotyczące projektu inwestycji. Sama przebudowa ma się rozpocząć w drugiej połowie przyszłego roku.
Po przebudowanie międzynarodowe lotnisko w Hurghadzie ma obsługiwać 7 milionów pasażerów rocznie.
hurghada24.pl
Σχόλια