Szykuje się rewolucja w zarządzaniu najważniejszymi i największymi lotniskami w Egipcie. Według planów tamtejszego Ministerstwa Lotnictwa Cywilnego, pięć głównych portów w tym kraju zostanie oddanych w nadzór firmom międzynarodowym.
W pierwszej fazie "prywatyzacji" zagraniczni inwestorzy będą mogli zarządzać Cairo International Airport, Sphinx International Airport, El Alamein International Airport, Sharm el-Sheikh International Airport oraz Hurghada International Airport. W kolejnych fazach restrukturyzacji będą to lotniska w Luksorze i Asuanie. Ten drugi port ma się stać węzłem komunikacyjnym dla lotów do Afryki Subsaharyjskiej.
Jak podkreśla minister lotnictwa cywilnego Sameh Elhefny "egipskie lotniska nie są na sprzedaż i pozostaną własnością Państwa. Oferta obejmuje jedynie zarządzanie i prowadzenie działalności komercyjnej na tych lotniskach".
Według ministra, decyzja ma doprowadzić do zwiększenia liczby lotów do Egiptu.
- Posiadanie międzynarodowych operatorów zarządzających lotniskami ma zachęcić głównych przewoźników do uruchomienia bezpośrednich lotów do Egiptu ze Stanów Zjednoczonych, Europy i Azji Wschodniej - informuje anonimowe źródło w rządzie, cytowane przez portal alarabiya. Obecnie loty z USA do Egiptu często są łączone poprzez międzylądowania w Europie Zachodniej lub Turcji, a przewoźnicy z Azji Wschodniej obsługują jedynie czartery do Egiptu. Oczekuje się, że zmiana systemu zarządzania lotniskami zwiększy zarówno turystykę z nowych rynków jak i transport cargo.
Według portalu alborsa "zarządzenie pięcioma największymi lotniskami w Egipcie przez międzynarodowych operatorów rozpocznie się w ciągu najbliższych 16 miesięcy". Jak podaje arabfinance "międzynarodowa korporacja finansowa kilka dni temu przekazała rządowi egipskiemu analizę techniczną i szczegółowy harmonogram zarządzania przez sektor prywatny w sumie 20 portów lotniczych w Egipcie".
Minister Lotnictwa Cywilnego Egiptu zdradził, że "prywatni inwestorzy już ustawiają się w kolejce". Elhefny spotkał się w zeszłym tygodniu m. in. z delegacją greckiej firmy inwestycyjnej Copelouzos Group, aby "omówić projekty rozwoju, zarządzania i obsługi lotnisk w Egipcie".
- W sumie sześć międzynarodowych korporacji wyraziło zainteresowanie zarządzaniem i obsługą naszych portów lotniczych - dodał Elhefny.
W tym miejscu warto przypomnieć, że już pod koniec 2023 roku rząd premiera Madbuliego zaprosił podmioty z sektora prywatnego - w tym firmy zagraniczne - do przejęcia zarządzania lotniskami w Egipcie.
W listopadzie 2023 roku Egyptian Airports Company - w obecności premiera Egiptu - podpisała umowę ramową z China General Architectural Engineering Company Limited na rozbudowę międzynarodowego lotniska w Hurghadzie. Według założeń port wzbogaci się o trzeci Terminal, który będzie "miejscem przesiadkowym" dla podróżnych udających się w głąb Afryki i na Daleki Wschód. Wybudowane zostaną dodatkowe płyty postojowe dla samolotów i hangary naprawcze oraz cała infrastruktura dotycząca obsługi cargo. Ponadto powstanie Airport City, gdzie wybudowany zostanie hotel, centrum handlowo-rozrywkowe, szpital i centrum biznesowe. Koszt inwestycji wyceniono na 300 milionów dolarów. Całość mają sfinansować chińskie banki.
Oczywiście "oddanie w obce ręce infrastruktury krytycznej" wywołuje w Egipcie dyskusje i kontrowersje. Wszystkich sceptyków ucisza Mohamed Abdel Hamid, podsekretarz Komisji Spraw Gospodarczych w Izbie Reprezentantów przypominając, iż od dziesięcioleci lotnisko w Ajn Suchna jest zarządzane z sukcesami przez Dubai Ports Authority.
- Poszukiwanie i rozsądne wykorzystanie międzynarodowej wiedzy specjalistycznej w dziedzinie zarządzania lotniskami nie jest dla nas wstydem. Wręcz przeciwnie, przyczynia się do rozwijania umiejętności egipskich kadr. Ważne jest, aby własność pozostała w naszych rękach dlatego nie widzę problemu, aby zagraniczne firmy zajmowały się zarządzaniem lotniskami, oczywiście pod nadzorem i kontrolą Państwa - stwierdził Hamid w wywiadzie dla elbalad.
W tej chwili Egipt posiada 23 porty lotnicze. Planuje się, że do końca tego roku obsłużą 72 miliony 200 tysięcy pasażerów. Dla porównania, w całym 2023 roku było to 66,2 mln osób. Rząd Egiptu planuje, że w 2030 roku wszystkie lotniska w Egipcie obsłużą 110 milionów pasażerów.
Jak podaje urząd statystyczny Campas 96% ruchu turystycznego w Egipcie odbywa się za pośrednictwiem portów lotniczych.
hurghada24.pl
Comments