top of page

Szybka kolej w Egipcie faktem. Z Hurghady do Luksoru i Kairu



W Egipcie powstanie szósty co do wielkości system kolei dużych prędkości na świecie. Wczoraj rząd, w obecności prezydenta Egiptu podpisał umowę z niemiecką firmą Siemens Mobility wartą 8,1 miliarda euro.



Wybudowanych zostanie około 2 tysięcy kilometrów nowoczesnego, bezpiecznego i zintegrowanego systemu kolejowego, który połączy 60 egipskich miast. Pociągi będą jeździć z prędkością 230 km/h.


Siemens Mobility dostarczy 41 ośmiowagonowych pociągów Velaro, 94 czterowagonowe składy pociągów regionalnych Desiro i 41 lokomotyw towarowych Vectron.




Umowa „pod klucz” obejmuje najnowszą technologię infrastruktury kolejowej, osiem zajezdni i stacji kolejowych oraz 15-letnią umowę na konserwację taboru. Aby ukończyć wszystkie szczegóły projektu, konsorcjum (Siemens Mobility, Orascom Construction i The Arab Contractors) stworzy 40 tysięcy nowych miejsc pracy.





Udział Siemens Mobility w umowie wynosi 8,1 mld euro i obejmuje wstępną umowę o wartości 2,7 mld euro na pierwszą linię podpisaną 1 września 2021 r. To największa inwestycja Siemensa w historii tej firmy od czasów jej powstania, czyli od 175 lat. Szacuje się, że egipska kolej dużych prędkości przewiezie rocznie ponad pól miliarda pasażerów.




Umowa została podpisana w obecności prezydenta Egiptu Abdela Fattah El-Sisiego i premiera Mostafy Madbouliego. Kanclerz Niemiec Olaf Scholz w połączeniu wideo podkreślił "wsparcie Niemiec dla projektu i jego znaczenie dla niemiecko-egipskich stosunków dwustronnych i globalnej ochrony klimatu".



Licząca 2000 kilometrów nowoczesna sieć kolei dużych prędkości połączy 60 miast w całym Egipcie pociągami, które mogą jeździć z prędkością do 230 km/h. Oznacza to, że około 90% Egipcjan będzie miało dostęp do tego nowoczesnego, bezpiecznego i zintegrowanego systemu kolejowego. W pełni zelektryfikowana sieć zmniejszy emisję dwutlenku węgla o 70% w porównaniu z obecnym transportem samochodowym i autobusowym.



Egipska kolej dużych prędkości będzie składać się z trzech linii: ogłoszonego już

"Suez Canal on rails", 660-kilometrowej linii łączącej miasta portowe Ain Sokhna nad Morzem Czerwonym z Marsa Matrouh i Aleksandrią nad Morzem Śródziemnym. Do tego doszły dwie nowe linie kolejowe, których budowa została zatwierdzona wczoraj.




Druga linia będzie miała około 1100 kilometrów i będzie przebiegać między Kairem, a Asuanem i dalej do Abu Simbel w pobliżu granicy z Sudanem, łącząc stolicę Egiptu z wschodzącymi centrami gospodarczymi na południu. Trzecia linia będzie miała 225 kilometrów. Połączy Luksor z Safagą i Hurghadą nad Morzem Czerwonym.






Na wszystkich trzech trasach Siemens Mobility zainstaluje bezpieczny i niezawodny system sygnalizacji oparty na technologii poziomu 2 Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS), a także system zasilania, który zapewni ciągłą energię. Siemens dostarczy swoje najnowsze cyfrowe systemy operacyjne i platformy, które zoptymalizują pracę w całej sieci dla pociągów, infrastruktury kolejowej i podsystemów.



Niestety, zarówno firma Siemens, jak i przedstawiciele egipskiego rządu nie podali daty rozpoczęcia, a przede wszystkim zakończenia całej inwestycji. Wg. specjalistów zajmie to około 10 lat.


hurghada24.pl

Comments


bottom of page